elcokarinindonesie.reismee.nl

Laatste dag in Ubud

We vonden dat we onszelf deze laatste dag in Bali nog een keer mochten trakteren op een massage en spa-behandeling. Het is lekker ontspannen en vergeleken met Nederland heel goedkoop. En de Balinese massages zijn ook erg goed. Je struikelt in Ubud over massagesalons en spa's. We hadden op TripAdvisor gezien dat de spa bij ons in de straat goed beoordeeld wordt. Daar liepen we dus heen na ons ontbijt. We werden heel vriendelijk ontvangen met een grote glimlach. We kregen een welkomstdrankje, mochten uitkiezen met welke olie we gemasseerd wilden worden (we kozen allebei gember) en onze voeten werden gewassen.

De daarop volgende drie uur werden we in de watten gelegd. We kregen eerst een Balinese massage van een uur. Daarna werden we gescrubbed, Karin met groene thee en ik met koffieprut :-). We werden helemaal ingesmeerd met een lekker papje. Daarna werden we schoongespoeld en mochten we relaxen in een tweepersoons bad met bloemblaadjes. We kregen er een kopje gemberthee bij. Heel mooi allemaal. Toen we daaruit kwamen en zeiden dat we er lekker relaxed en loom van geworden waren, boden ze nog een voetreflexmassage aan. Dat wilden we wel. En zo waren we bij elkaar drie uur onder de pannen voor een habbekrats.

Toen we eruit kwamen was het alweer lunchtijd. Je kan best druk zijn met vakantie vieren en ontspannen. :-). We lieten ons door een chauffeur naar een klein eet-tentje in een klein straatje van Ubud brengen. Tenminste, vlakbij het straatje. Want het straatje zelf was niet toegankelijk voor auto's. Toen we er liepen begrepen we ook wel waarom. Zoals bij alle straten hier liepen er links en rechts diepe watergoten langs de weg, alleen hier was de weg best smal. Bij elk winkeltje lagen er loopplanken om over de watergoot te stappen. In Nederland zou je denken dat het werk in uitvoering is, hier is het gewoon standaard. We hadden een erg lekkere biologische lunch. Ook hier was het echt niet druk, het is nog steeds stiller dan anders op Bali. Ook al is de vulkaan inmiddels alweer veel rustiger.

Na de lunch liepen we voor de laatste keer een stukje de toeristische markt met souvenirs op. We kochten wat kleine dingetjes voor thuis en werden steeds handiger in het afdingen. Aan het eind kwamen we op de helft uit van het bedrag wat ze als eerste noemen. Dat schijnt een mooi richtbedrag te zijn.

Vanaf de markt liepen we door de hoofdstraat van Ubud naar een plek waar we binnendoor konden afsteken naar ons straatje. Een afsteek is hier meestal niet écht een afsteek. In dit geval was het een route door een van de andere Pertiwi-vakantieparken, met luxe villa's met privé zwembad. Hemelsbreed mooi kort, in de praktijk een flinke afdaling naar de brug over een riviertje en daarna weer naar boven klimmen.

Terug in ons hotel liepen we via alle trappen terug naar ons huisje en doken direct het zwembad in. We konden nog net de zon achter de bomen zien zakken. Terwijl we in het water lagen af te koelen, beseften we dat dit onze laatste keer zwemmen was, voor deze vakantie. Al dobberend keken we terug op drie geweldige weken Bali. Het idee dat het in Nederland 9 graden is en we daar weer schoenen en een lange broek aan moeten, trekt ons helemaal niet. Na drie weken warmte en prachtig weer, kunnen we ons nauwelijks voorstellen dat Sinterklaas volgende week aankomt als we weer thuis zijn. We zouden er graag nog wat weken achteraan plakken, maar kijken er ook erg naar uit om Bente en Douwe weer te zien!

We hadden onze afscheidsmaaltijd bij hetzelfde restaurantje als gisteren, hier in de straat. Deze keer was er wel stroom, dus ook licht en muziek. Een hele andere ervaring, maar weer net zo lekker.

Nu is het 22:30u. Karin ligt al te snurken naast me. Ik zit op bed dit verhaaltje te typen. Zo even douchen en dan ook slapen. Morgen om 8 uur gaat de wekker. Dan pakken we onze tassen in, ontbijten en worden om 10 uur opgepikt door onze lievelingschauffeur Andreas. Hij rijdt ons naar het vliegveld. Als het goed is zijn we daar rond 12 uur, dan hebben we genoeg tijd voordat we gaan boarden om 15:15 uur.

Het zit er bijna op! Ons volgende bericht zal waarschijnlijk weer vanuit Nederland zijn.

Veel liefs!

Elco, ook namens Karin

Els

Weer een mooi verhaal, een hele goede en voorspoedige thuisreis! Liefs?????

Nienke

Hele goede reis terug. Bereid je goed voor, het is echt koud!

Mini

Nogmaals bedankt voor jullie verhalen en een heel goede reis terug.