elcokarinindonesie.reismee.nl

Dagje tempels

Een hele dag op pad met de chauffeur die we gisteren tijdens een korte rit van een restaurant naar het centrum van Ubud hebben leren kennen. Andreas. Mooi hoe dat werkt: we 'bestelden' hem gisteren via de app Grab. Tijdens dat korte ritje maakten we een praatje en vroeg hij ons of we al plannen hadden voor de volgende dag. Inmiddels weten we dat dat een vraag is die ze allemaal stellen, want de volgende vraag is of hij je mag rijden die dag. Ze hebben veel last van het feit dat er minder toeristen zijn dan anders, door de dreiging van de vulkaan Agung. Ze vragen het allemaal heel vriendelijk en niet opdringerig en als je zegt dat je al een andere chauffeur hebt, dan houden ze ook meteen op. Tijdens dat korte ritje gisteren, zagen we al snel dat dit een aardige man was, met eenrelaxte rijstijl. Dat klopte: hij heeft ons vandaag een geweldige dag bezorgd.

Vanochtend om half 10 pikte Andreasons op bij het hotel. We hadden vooraf afgestemd wat we wilden zien vandaag en hij reed ons langs drie beroemde tempels en een waterval. Daar waren we de hele dag mee zoet, pas tegen half vijf heeft hij ons weer afgezet bij ons hotel.

De tempels waren indrukwekkend. Je hoort daar een sarong te dragen, een doek rond je benen. Stond ons prachtig. Elke tempel bestaat uit veel kleine gebouwen met veel altaar-achtige elementen en veel goud. Wat we niet wisten, was dat de tempels ook in prachtige natuurgebieden lagen. Het ene nog paradijselijker dan het andere. Ik wist niet dat de natuur zo intens groen kan zijn.

We moesten veel trappen lopen om bij de tempels te komen. Combineer dat met het gegeven dat het een hele warme dag was, met veel zon. We hebben veel water gedronken en het op die manier goed uitgehouden. En het was zeker de moeite waard.

Onderweg en tijdens de lunch hadden we leuke gesprekken met Andreas. Hij vroeg ons van alles over Holland en wij hem over Bali. Hij liet trots de foto's van zijn drie kinderen zien, wij van Bente en Douwe. Hij deed ook echt zijn best om 'Bente en Douwe' te zeggen. Aan het eind wist hij hun namen nog. "A happy girl" zei hij over een foto van Bente. Leuk. Om een stoere foto van Douwe moest hijlachen. Mooi hoe we zo een dag intensief hebben opgetrokken met een man die we niet kenden en aan het eind bijna als een vriend voelde. Veel gezien, geleerd, genoten.

Terug in het hotel zakten we sissend in het zwembad met een fruit juice. Vanavond heel lekker gegeten bij een restaurantje waar we eerder waren, hier vlakbij. En nu zijn we uitgeteld. Zo een frisse douche en dan snurken. Morgen op tijd op, dan worden we om 9 uur opgepikt voor onze reis naar onze volgende plek, in Lovina Beach. Onderweg gaan we vast ook weer mooie dingen zien.

Welterusten en tot morgen!

Elco, ook namens mijn vrouw :)

Els

Weer met plezier jullie verslag van deze indrukwekkende dag gelezen! Slaap lekker!

Mini

Welterusten.

Cees

Mooi verslag van een mooie dag! Op de kaart gezien waar Lovina Beach (Hotel) ligt.
Nog dichter bij de evenaar dan Ubud.